Over ons bedrijf >> Historie

Historie


De geschiedenis van het bedrijf is even indrukwekkend en rijk als de projecten die het uitvoert. Het huidige en moderne Mammoet is in de loop van de tijd gegroeid en geëvolueerd. Het bedrijf vormt eigenlijk de culminatie van de wereldwijde ervaring en expertise van sterke, succesvolle en vooruitziende familiebedrijven, waarvan de wortels in hijs- en transportdiensten teruggaan tot 1807.
 
Wijlen dhr. Jan van Seumeren legde de basis voor het moderne Mammoet zoals we het vandaag kennen. In 1966 richtte hij in Nederland Van Seumeren Kraanbedrijf (SKB) op dat later Van Seumeren Holland BV werd. Over de jaren heen groeide het kraanverhuurbedrijf in ijltempo en verwierf het verschillende verplaatsbare hijskranen met een capaciteit van 25 tot 50 en 100 ton. De allereerste verplaatsbare hijskraan van 250 ton, een Demag TC 1200, positioneerde het bedrijf in 1974 bij de marktleiders. Nauwelijks vier jaar later introduceerde Van Seumeren de revolutionaire Superlift op de tweede TC 1200 waardoor het hefvermogen tot 350 ton toenam.
 
Intussen besloten Goedkoop (°1807), een bedrijf dat binnenschepen en drijvende kranen exploiteerde, en Van Wezel (°1845), gespecialiseerd in kranen en zware transporten, in 1971 om te fuseren tot een nieuw bedrijf: Mammoet Transport. Later veranderde de naam in Mammoet. Dat nieuwe bedrijf combineerde transport over land en zee in een uitgebreide package deal.  Een jaar later werd Stoof, een Nederlandse en internationale specialist in zwaar transport en hijswerk, en één van de toenmalige marktleiders, door Mammoet overgenomen. Om het succesvolle factory-to-foundationconcept over de hele wereld te ontwikkelen, werd in 1973 onder de naam Mammoet Shipping zwaar transport over zee aan de activiteiten toegevoegd. De hoogconjunctuur in de olie-industrie in de jaren zeventig - eerst in het Midden-Oosten en later in de Noordzee - voedde een aanzienlijke en internationale expansie van Mammoet. Dat leidde eveneens tot de overname van de landactiviteiten van zijn grootste Nederlandse en internationale concurrent, Big Lift, in 1979.
 
Begin jaren tachtig bleef Van Seumeren uitbreiden en groeide het bedrijf uit tot de grootste leverancier van hijsdiensten in de Benelux. Het hefvermogen nam nog toe met de verplaatsbare hijskranen met Superlift van 400/600 en 500/800 ton. In 1985 begon het bedrijf - dat nu onder de naam Van Seumeren Holland actief was - vestigingen in heel Europa op te richten en werden contracten voor talrijke zwaartransport- en hijsprojecten afgesloten. Intussen richtte Mammoet zich hoofdzakelijk op zwaartransport- en uitzonderlijke hijsprojecten in verder afgelegen gebieden die voornamelijk met de olie- en offshoremarkten verband hielden. Zo zette het transport van prefabelementen op barges Mammoet er in 1983 toe aan om de revolutionaire Self Propelled Modular Transporter (SPMT) te ontwikkelen, een platformwagen met multidirectionele besturing ter grootte van een container. Een andere belangrijke ontwikkeling was de overname van de Zuidoost-Aziatische kraanactiviteiten en vestigingen van Walter Wright door Mammoet in 1986. De uitgebreide geografische dekking nam nog toe toen Mammoet in 1987 en 1989 respectievelijk Western Industrial Movers aan de westkust en Davenport uit Texas overnam en daarmee de Amerikaanse markt betrad.
 
In de jaren negentig bleef de internationale markt voor zwaartransport en hijswerk groeien met een almaar groter vermogen tot gevolg. Dat zette Van Seumeren ertoe aan om een ongeëvenaarde en wereldwijde expansie van zowel zijn geografische dekking als zijn machinepark aan te vatten. Eerst werden er vestigingen in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten opgericht, daarna volgden Australië, Noord- en Zuid-Amerika en Rusland. De expansie richtte zich voornamelijk op extra hijs- en transportvermogen en leidde tot de aankoop van één rupskraan met Superlift van 600/1000 ton en vier van 800/1200 ton in 1992 en 200 aslijnen SPMT in 1993. De nadruk kwam daarbij steeds meer op het totaalpakket te liggen, met inbegrip van de engineering, alle vereiste uitrustingen en alternatieve methodes zoals vijzel-, slee- en strand-jacksystemen. Van Seumeren begon tevens verbeteringen aan te brengen aan de bestaande kranen. Dat initiatief leidde in 1996 tot slot tot de introductie van het Demag CC 4800 Twin Ring-concept in lichte uitvoering waardoor het vermogen van de kranen van 800/1200 ton in één keer tot 1440 ton toenam. Nauwelijks een jaar later werd het verbeterde concept in zware uitvoering van 1600 ton op de markt gebracht. In diezelfde periode in 1996 nam Van Seumeren ook 's werelds grootste conventionele rupskraan met een vermogen van 1600/2000 ton in ontvangst. Maar zelfs dat voldeed niet aan de marktvraag. Er waren kranen met een nog grotere capaciteit nodig. Daarop besloot Van Seumeren om een Platform Ringer-kraan van 2000 ton te ontwerpen en te bouwen. De kraan werd in 1997 in gebruik genomen. Aangezien de markt voor zwaar hijswerk wereldwijd echter bleef groeien, ontwikkelde Van Seumeren tegelijkertijd een revolutionaire, gemakkelijk en snel verplaatsbare kraan van 1600/2000 ton: de Platform Twin Ring Containerized-kraan. De eerste PTC werd in 1999 in gebruik genomen en werd volledig in standaard ISO-containers van 20 en 40 ft per schip naar Canada vervoerd waar hij zijn reis naar de bouwplaats per goederentrein voortzette. Rupsen verplaatsen de PTC op de bouwplaats zelf. Datzelfde jaar werd een tweede PTC besteld voor levering in 2000. Ten tijde van de eeuwwisseling stond Van Seumeren op de vierde plaats in de internationale IC50-top voor kraanbedrijven met een totaal hefvermogen van 94.295 ton.
 
In de jaren negentig ging Mammoet op de toegenomen marktvereisten voor zware hijskranen in door in 1995 een joint venture aan te gaan met het Italiaanse Decalift, waardoor het zijn machinepark uitbreidde met kranen van maximaal 1200 ton. De overname van StoTra in 1998, met een Sliding Gantry-kraan van 3600 ton en een tweede in bestelling, bezorgde Mammoet in 2000 de zesde plaats in de IC50 met een totaal vermogen van 64.880 ton.
 
Het begin van de 21e eeuw betekende tevens het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van beide bedrijven. In 2000 nam Van Seumeren Mammoet van de rederij Nedlloyd over en bracht beide bedrijven samen in een nieuw Mammoet-bedrijf dat wereldwijd in 42 vestigingen in 19 landen 1600 werknemers tewerkstelde. Nauwelijks een jaar later schreef het nieuwe Mammoet wereldgeschiedenis door de gezonken Russische kernonderzeeër, de Koersk, met geavanceerde technieken te bergen. Begin 2002 werd in het Nederlandse Schiedam een nieuwe, moderne diepzeeterminal voor zwaar hijswerk in gebruik genomen. Het werd tevens het nieuwe hoofdkantoor met een opmerkelijk boldervormig kantoorgebouw. In datzelfde jaar sleepte Mammoet de prestigieuze Koning Willem I-prijs in de wacht voor zijn opmerkelijke bijdragen aan de economische ontwikkeling in Nederland.
 
Het nieuwe dynamische Mammoet bleef zich intussen op alle fronten ontwikkelen. Het Amerikaanse netwerk werd verder uitgebreid en het pas overgenomen ETARCO uit Canada, met een uitgebreid netwerk van vestigingen in het oosten en westen, werd volledig in de Mammoet-organisatie opgenomen. In de snelgroeiende Braziliaanse markt werd een nieuwe joint venture aangegaan. Er werden nieuwe slee- en vijzeltechnieken ontwikkeld om tegemoet te komen aan de vraag om offshoreplatforms van 25.000 ton tot 25 meter hoog te heffen en op de PTC-kranen werden vernieuwde mastdelen voorzien om hun hijsvermogen nog te vergroten. Mammoet Salvage werd in 2005 opgericht en volbracht intussen al een opmerkelijke bergingsopdracht in de diepzee met behulp van volledig van op afstand bediende en intern ontwikkelde onderwaterkranen.
 
Sinds 2000 heeft Mammoet wereldwijd 900 nieuwe werknemers aangenomen. Het huidige personeelsbestand  (2010) van Mammoet bedraagt 3600 medewerkers en is werkelijk internationaal: 1100 personeelsleden werken in Nederland, terwijl de overige 2500 in nagenoeg 70 vestigingen over de hele wereld werkzaam zijn. In dat opzicht staat Mammoet voor professionaliteit en het allerhoogste veiligheids- en kwaliteitsniveau. De kracht van het bedrijf schuilt in het nauwgezette onderhoud en de certificering, alsook in de specifieke training en ontwikkeling van alle personeelsleden in alle geledingen van het bedrijf aan de hand van zijn interne trainings- & ontwikkelingsprogramma.
 
In 2007 stond Mammoet voor de eerste keer in de geschiedenis van het bedrijf op de eerste plaats in de IC50-top en bevestigde het opnieuw zijn toppositie in de Transport50. Mammoet erkent dat er nog meer groeipotentieel op de markt is en streeft er momenteel naar die groei te bewerkstelligen. Het extra vermogen voor die nieuwe groeispurt wordt verschaft door een nieuwe aandeelhouder die in 2006 een meerderheidsbelang in het bedrijf verwierf. Hoewel de familie Van Seumeren daarmee haar aandeel zag afnemen, blijft ze het bedrijf op zijn weg voorwaarts leiden.
 
In 2007 heeft Mammoet het kraan- en transportbedrijf Koekkoek (°1978) overgenomen. Bij de overdracht waren alle hijs- en transportactiviteiten van Koekkoek betrokken waaronder die van Koekkoek Zwaartransport B.V., Koekkoek Assen B.V., KTC Noord B.V. en Koekkoek Friesland B.V. Verder heeft Mammoet in 2008 de divisies Hijswerken en Maintenance Support van Convoi (°1998) overgenomen. Met de twee acquisities gaf Mammoet verder gestalte aan de groeistrategie van het bedrijf. De activiteiten sloten goed aan bij de kernactiviteiten van Mammoet en door de overnames verstevigde Mammoet haar positie in het Noorden en het Zuiden van Nederland en België.
 
Als wereldmarktleider spits Mammoet zich altijd toe op verdere verbeteringen van technologische toepassingen. Mammoet wil te alle tijden innovatief zijn. Dat Mammoet’s ambities groot zijn, blijkt zeker uit de zelfontwikkelde nieuwe generatie superheavy lift cranes, de PTC 120 DS en de PTC 160 DS. De nieuwe kranen van Mammoet zijn ontwikkeld op basis van het succesvolle Mammoet PTC concept.Beide kranen, die tevens door Mammoet zelf gebouwd worden, zorgen voor een nieuwe dimensie binnen de kranenwereld. De grootste kranen ter wereld zullen eind 2011 op de markt worden gebracht.

 

© Mammoet Holding B.V. 2017